El Projecte de Taller de Ràdio la Mina
1.-UNA MICA D’HISTÒRIA
Funcions de l’equip:
Funcions dels responsables
7.- LA COORDINACIÓ i TREBALL
9.2.- Personal
A l’any 1984 sorgeix al barri de la
Mina la idea d’iniciar una emissora. La iniciativa parteix de la Coordinadora
de Joventut del barri.
Un grup de persones amb ganes de
tirar-ho endavant, es posa a treballar amb les poques possibilitats que tenien
i, poc a poc neix un mitjà de comunicació: “Taller de Ràdio La Mina”.
En un principi l’emissora està situada
en una petita habitació de la casa d’un veí del barri, més tard passa a un dels
locals del centre cívic, on comença a consolidar-se la seva vessant educativa i
transformadora.
Després d’una època de creixement i
clarificació, el projecte d’aquest taller es valora com d’interès per a la vida
del barri i té una projecció ciutadana digna de ser recolzada.
TALLER: Lloc on un grup de joves i
alguns adults s’associen per a un projecte educatiu, d’aprenentatge, de difusió
sòcio-cultural, creat amb les seves pròpies mans.
DE RÀDIO: Instrument de difusió al
servei d’un projecte comunitari. Mitjà de comunicació i acostament entre els
veïns del barri de La Mina i el barris del voltant. Lloc d’ofertes culturals,
recreatives, laborals... i en connexió amb altres entitats del barri,
especialment els grups que composen la Coordinadora de Joventut. Sense afany de
lucre i manteniment de la seva independència en tot moment.
LA MINA: Lloc en el que neix i que dota
de sentit a l’instrument i al contingut que transmet.
Des de l’any 1993 l’entitat intenta
tenir una persona alliberada per tal de dotar al projecte d’un caràcter més
profund de servei educatiu, enfortint la línia de Taller.
El 20 de desembre de 1997 s’inauguren
els nous locals, situats al carrer Mart 24 del mateix barri de La Mina.
2.- LA JUSTIFICACIÓ
DEL PROJECTE
El barri de La Mina és un barri
eminentment jove, que pateix molt les problemàtiques derivades de la situació
econòmica actual, sobre tot l’atur. Els joves del barri es troben sense
formació a l’haver deixat molt aviat l’escola; això provoca que no puguin
competir en un com laboral on la formació i l’experiència, de la que tampoc
disposen, són requisits indispensables. Això es tradueix en situacions
personals de desencís així com en altres aspectes de la vida del jove, que
tendeix llavors cap a actituds marginals. En el cas de La Mina l’entorn tampoc
ajuda, donat l’alt índex de delinqüència, el consum i tràfic de drogues, les
activitats il·legals,...
El treball amb joves en situació de
risc social no està cobert per les administracions, que han deixat gairebé
sempre el tema en mans de la iniciativa privada, encara que existeixen algunes
iniciatives clarament insuficients pel volum del problema.
Les administracions sí fan una oferta
de formació ocupacional, però aquest tipus de jove necessita un pas anterior on
treballar una sèrie d’hàbits i aspectes necessaris per a realitzar la formació
ocupacional o qualsevol treball.
Per suplir aquestes deficiències es
proposa aquest projecte que té un caràcter complementari, no substitutiu de
processos educatius i d’inserció laboral que es troben més endavant en el que
podria ser l’itinerari d’inserció sòcio-laboral d’aquests joves.
A l’hora de parlar de justificacions no
podem deixar de banda el caràcter de mitjà de comunicació que té Taller de
Ràdio La Mina. En un barri amb una clara realitat multicultural, amb una
evident posició de franja, de marge de la gran urbs que és Barcelona, que viu i
està separat de la resta del municipi. Un barri on les relacions socials estan al
límit per la evident multiculturalitat, per les diferències socials entre
població normalitzada i població en situació d’exclusió social i marginal, es
fa necessari crear mecanismes que possibilitin la interrelació en harmonia, que
fomentin el respecte, que uneixin el barri amb el municipi que dotin de
dignitat al barri, que facin veure a la població que el barri és un lloc digne
per viure, etc. Un d’aquest mecanismes, molt modest i sense pretensió de voler
resoldre aquestes mancances més enllà de les seves capacitats i possibilitats,
és i pot ser Taller de Ràdio La Mina.
Amb aquest esperit
us presentem i, treballem en aquest projecte.
3.- DESCRIPCIÓ DEL CONTINGUT DEL PROJECTE
Parlem d’un projecte que és fi i mitjà
i sí mateix. Com a fi es pretén crear un mecanisme de difusió i comunicació per
al barri i el municipi. Com a mitjà és un instrument per a la formació integral
de joves en situació de risc social.
Per portar a terme la primera part es
proposa oferir una programació radiofònica que abasti la franja horària de 8 a
24 hores al llarg de tota la setmana, amb emissió d’espais musicals, culturals
i informatius, que responguin a la realitat sòcio-cultural del barri i del
municipi.
Per portar a terme la segona, es
treballarà amb un grup de 12-15 joves, de diferents realitats sòcio-culturals i
currículums formatius, als quals se’ls formarà en tècniques de ràdio-difusió.
Serà una formació pràctica, atractiva, sobre la marxa i que anirà més enllà
dels aspectes formatius estrictes, incidint en aspectes educatius més de fons:
comportament, relació amb els altres, adquisició d’hàbits, etc.
El projecte té sentit dintre del barri
per una doble vessant:
·
Com a mitja de comunicació del barri,
no existeix cap altre al barri ni tan sols al municipi. Amb el temps s’ha
aconseguit que sigui una ràdio de caire municipal.
·
Com a taller, és una eina educativa que
arriba als joves del barri en un format innovador, atraient, diferent de tot el
que és el mon educatiu actual. És un projecte que pel seu atractiu permet treballar
hàbits, actituds i coneixements que des d’altres mitjans i serveis no és
possible atendre i menys si tenim en compte la tipologia dels usuaris que se’n
beneficien.
Els encarregats de la tasca de difusió
i comunicació són els propis joves que participen del taller en col·laboració
d’altres persones del barri, motivats per aquesta doble tasca.
L’edat mínima de les persones
participants és de 16 anys.
4.- OBJECTIUS
4.1.- Objectius Generals
·
Oferir una experiència educativa i
formativa en les vessants pre-laboral i de lleure, als joves del barri de La
Mina.
·
Possibilitar que el barri disposi d’un
mitjà d’expressió, que afavoreixi la comunicació en el seu si i amb la resta
del municipi.
·
Afavorir la interrelació entre els
diferents grups, nivells, extractes, cultures, etc, de la població del barri,
especialment els joves.
4.2.- Objectius per àrees d’intervenció
Com a espai educatiu-formatiu (taller)
·
Treballar per a que els joves
adquireixin hàbits propis del mon laboral: la puntualitat, la responsabilitat,
la constància, etc.
·
Capacitar laboralment als joves en
tècniques de ràdio-difusió. Preparar-los per que puguin accedir a feines
directament o indirectament relacionades (disc-jockey i altres).
·
Facilitar el coneixement i contacte
dels usuaris amb els serveis i recursos de caire ocupacional del barri i
municipi.
·
Despertar capacitats personals que es
treballen en altres espais educatius als quals no assisteixen aquests/es joves,
com la creativitat, la capacitat manual, el treball en grup, la capacitat de
valorar la feina feta, el reconeixement de l’altre, etc.
Com a espai lúdic
·
Consolidar un grup paral·lel a la Ràdio
format pels membres del taller i per altres joves del barri afins a la mateixa,
fins arribar a uns 30 o 40 joves.
·
Iniciar als joves en les dinàmiques
grupals i associatives, incidint en aspectes com: la divisió de tasques i
responsabilitats, la pressa de decisions, el respecte als altres, l’escoltar,
etc.
·
Oferir un ventall d’activitats
culturals i de lleure que sigui atraient pels membres d’aquest grup paral·lel,
així com un espai de trobada on es puguin canalitzar les relacions entre
ells/es i sigui el punt de referència de la proposta de lleure del Taller de
Ràdio.
Com a servei/mitjà de comunicació
·
Aconseguir que la Ràdio sigui un mitjà
de difusió reconegut per tot el barri. Possibilitar que la gent es senti
representada per la ràdio, que la facin servir les entitats per donar-se a
conèixer, per difondre les seves activitats, etc.
·
Donar una imatge diferent del barri a
la resta del municipi i als barris adjacents de Barcelona, de tal forma que el
puguin veure tal i com és, trencant estereotips que circulen sobre ell.
·
Promoure la radio com a espai de
relació i intercanvi cultural, que sigui reflex de la realitat intercultural
que es dona al barri.
·
Promoure la informació escrita
participant en mitjans de comunicació escrita que hi ha al barcelonès nord.
·
Recolzar i promoure campanyes de
sensibilització cívic-ciutadanes i culturals, aprofitant les possibilitats que
ofereix la radio per apropar-se als habitants del barri.
Com a associació de barri
·
Participar dintre del fòrum associatiu
juvenil que és la Coordinadora de Joventut La Mina. Recolzar les activitats
obertes al barri així com participar a les activitats formatives que es
promoguin en el seu si.
·
Participar als diferents fòrums
associatius, així com a les propostes lúdic-culturals que es promoguin dintre
del barri, sempre que aquestes responguin a l’ideari del centre.
·
Motivar els participants del taller de
Ràdio a col·laborar amb altres associacions i fer-los veure que el barri pot
ser millor amb la seva aportació voluntària en la realització d’activitats.
Mirar que les col·laboracions no quedin restringides als responsables i als
membres més antics.
5.- METODOLOGIA/FUNCIONAMENT
El caràcter dual que té aquest servei,
d’espai educatiu i de mitjà de comunicació fa que hi hagi diferents línies
d’intervenció i diferents tipus de persones als que s’adrecen. A tall d’exemple
podem dir que no totes les persones que fan taller de tècniques de comunicació,
tenen un espai de ràdio fix, o bé podem dir que no totes les persones que tenen
un programa de ràdio estan fent activitats de taller ja que tenen un nivell
molt alt i una experiència qualificada, o bé ens podem trobar que no tothom
participa de les activitats de la sala de trobada. El taller de radio reuneix
en el seu si diversos tipus de persones i això és en sí mateix un fet
enriquidor i educatiu.
El taller de Ràdio La Mina contempla
diversos espais per cada necessitat o situació, així com un espai comú a tots
ells.
5.1- El taller
En aquesta línia és pretén donar, com
ja hem dit als objectius, una formació específica en tècniques de
radio-difusió. Aquest objectiu condiciona que es vol fer i amb qui es vol fer.
Característiques-requisits dels participants
L’activitat de taller pre-laboral
pretén arribar als joves dels barri que estiguin motivats per treballar en el
camp de la ràdio-difusió. La dinàmica emprada no demanda d’uns mínims d’estudis
i qualificació ja que vol ser un servei que arribi a qualsevol jove, evitant
posar obstacles en el seu accés. Si es vol arribar als joves amb més
problemàtica social i d’incorporació al mon laboral aquest és un requisit
indispensable.
L’activitat de taller és un procés, els
joves passen per diferents etapes i en cadascuna d’elles pot variar el nombre
de participants. La Ràdio com a tal pot atendre només unes 15 persones, ja que
no hi ha suficient franja horària per més gent. Però el procés de formació
previ pot atendre a 10 persones que s’afegirien a aquestes 15.
Itinerari dels participants
L’Itinerari del jove que s’inicia a la
ràdio és el següent:
a)
Curs de formació en tècniques de radio
difusió. El jove rep unes classes teòric-pràctiques del que és el funcionament
d’una emissora de ràdio (com funcionen els aparells, les ondes
electromagnètiques, etc.), el paper del tècnic de ràdio i les tècniques a
emprar (modulació de la veu, aparells de cabina, control de so, etc.),
preparació d’un programa de ràdio (continguts, selecció, etc.).
b)
Participació i col·laboració en espais
que ja venen portant altres membres de la ràdio: recollir trucades, portar
control de so, participar a la creació del programa, etc.
c)
Portar el seu propi programa. En aquest
nivell existeix un procés, els joves comencen per fer programes només musicals,
per passar poc a poc a recollir trucades, fer converses telefòniques, fer
entrevistes, etc.
Quan un jove sap defensar-se en aquest
últim nivell podem considerar que ha sortit del procés de taller.
Activitats
Curs elemental tècniques de
ràdio-difusió. És impartit per la persona alliberada de l’entitat i té una
durada de setmanes.
Cursets específics. Van adreçats a la
gent que ja ha fet el curs elemental. En ells s’aprofundeix sobre tècniques
concretes.
Els imparteixen monitors especialitzats
que venen de fora de l’entitat.
Tutories. Es desenvolupen conjuntament
entre el jove i el responsable alliberat de l’entitat. En elles es comenta els
avenços que té el jove, els problemes, es defineix el contingut del programa,
en un primer moment es dona recolzament a la realització de la programació,
etc.
Normes
Els joves han de tenir una continuïtat,
han d’assistir a les sessions de formació amb regularitat, així com quan
comencen a col·laborar en un programa o portar-lo ells.
S’han de fer responsables del material
que fan servir i de l’espai, col·laborant en el seu manteniment i neteja.
5.2- L’espai de Lleure
Amb aquesta línia es pretén que el/la
adolescent i jove, disposi d’un espai de lleure i oci, en el qual pugui
restar-hi quan no té programa, en el cas de que formi part de l’equip de la
ràdio; o entrar en contacte amb ella, en el cas dels simpatitzants.
Com a espai de lleure pretén formar al
jove en valors i actituds que són propis d’aquest tipus d’espai la companyonia,
l’escolta, la diversió pel lloc, etc, veure objectius. Però sobre tot es vol
oferir al/a la jove una manera diferent de gaudir del temps lliure fora dels
que és habitual la TV, l’ordinador i que giren al voltant de l’individualisme.
Es tracta, doncs, d’oferir un espai
físic i unes activitats on poder portar a terme activitats de lleure.
Característiques-requisits dels participants
Hi ha tres tipus de persones que poden
gaudir de l’espai de lleure:
§
Els membres de la Ràdio, es a dir les
persones que participen de la realització de les activitats pròpies de la
ràdio.
§
Els nois/es que estiguin fent el procés
d’accés a la ràdio, es a dir que estiguin fent el que és pròpiament taller de
ràdio.
§
Els simpatitzants de la ràdio, aquelles
persones que no s’atreveixen a realitzar activitats pròpies de ràdio, però que
es senten atrets pel que en ella es fa. Acostumen a ser amics i amigues dels
membres de la ràdio. L’accés d’aquestes persones a aquest servei no és
immediat, és fruit d’un procés progressiu d’acostament.
Funcionament
L’espai de lleure consta d’un espai
físic específic per trobar-se i per fer activitats; i d’un seguit d’activitats
que es desenvolupen o no en aquest espai.
Les persones podem venir simplement a
trobar-se per xerrar, o bé jugar als diferents jocs de taula de que es disposa,
o bé participar de tallers, o bé participar als campionats que s’organitzen, o
bé participar a les sortides i excursions que es preparen.
La programació de les activitats a
desenvolupar, es fa entre tots i totes els membres de la ràdio i els/les
participants de l’espai de trobada, que són qui s’encarreguen de la seva posta
en marxa amb la col·laboració de l’alliberat de la ràdio.
Activitats
§
Sala de trobada està oberta de dilluns
a divendres de 17 a 21 hores. Es disposa de llocs de taula, premsa, equip de
música, Televisió, etc.
§
Campionats. Es fan torneigs de
diferents llocs de taula i de ping-pong.
§
Tallers. Se’n fan de molts diversos
temes: fotografia, diferents tècniques d’arts plàstiques, còmic, de jocs, etc.
§
Sortides i excursions, se’n fan al
cinema, a d’altres emissores de ràdio, al camp, colònies, etc.
§
Participació a xerrades i col·loquis
que s’organitzen des de Coordinadora de Joventut del barri.
§
Racó de lectura, hi ha els diaris del
dia i informació musical.
El nombre i qualitat de les activitats
depèn de les subvencions que s’hagin concedit cada any i dels terminis de
pagament de les mateixes. A totes les activitats que tenen un cost important
els usuaris fan una aportació econòmica.
Normes
S’han de respectar els jocs i materials
de tallers, recollir-los, netejar-los i tornar-los al seu lloc.
S’han de respectar a les altres
persones que hi ha a la sala, sense amoïnar-los en la seva activitat.
Cal cuidar l’espai i netejar-lo entre
tots.
5.3.- Com a mitjà de Comunicació
La graella horària de Ràdio La Mina, es
cobreix amb les aportacions dels joves del taller de ràdio i amb l’aportació de
persones que ja tenen un nivell òptim de formació en ràdio-difusió. És el que
acaba de donar un mínim nivell de qualitat que fa que hi hagi audiència, sense
la qual no tindria raó de ser la part de projecte de Taller, ja que els
participants del Taller veuen un rendiment i motivació per la tasca que
desenvolupen quan hi ha audiència (trucades sol·licitant cançons, persones que
et reconeixen pel carrer, amics de fora de la ràdio que t’han escoltat, etc.).
Característiques-requisits dels participants
Les persones que fan ràdio des
d’aquesta vessant més àmplia, són totes voluntàries, majorment provenen del
barri i només hi ha un límit per la seva participació, tenir més de 18 anys.
En la majoria dels casos es tracta de
persones que han passat pel procés de Taller.
Aquesta diversitat de persones és una
de les eines educatives de Ràdio La Mina, ja que es crea, per un costat, una
comunicació i interrelació entre joves desestructurats i persones
normalitzades, i per una altra banda una relació intergeneracional molt sana,
donat que els joves veuen uns adults diferents dels que acostumen a tractar.
Funcionament
Ràdio La Mina emet de dilluns a
diumenge de 10 a 24 hores en directe i la resta enregistrat
La graella horària es distribueix entre
les persones participants, mirant que els espais tinguin una durada mínima
d’una hora i que siguin fixos com a mínim durant un trimestre, al finalitzar el
qual es revisen els espais i es manté o modifica la graella.
Les persones fan ràdio soles o be en
equip, tot i que la primera modalitat és la més freqüent, ja que els espais
musicals són els que més es fan a Ràdio La Mina, ja que són de fàcil realització
i els que més atreuen als joves del Taller.
Les persones que porten més temps a la
Ràdio són els que acostumen a portar els espais d’entrevistes, oci, cultura,
etc, i la dificultat en la seva realització és el que fa requereixi de la
cooperació d’altres membres. És aquí on entren en contacte les dues realitats
de participants.
Altres espais de convivència i relació
són les assemblees en les que es decideix el funcionament de l’emissora.
Activitats
Ofereix: espais musicals, entrevistes,
espais culturals, informatius, etc.
En els seus espais recull la vida del
barri, de la ciutat, i de la realitat del país. Per això és present en directe en moments clau d’aquests:
Plens de l’Ajuntament, pregons de festes, actes públics, manifestacions, etc.
5.4.- Activitats obertes al barri
Taller de Ràdio La Mina és una entitat estretament
vinculada al barri. La seva raó de ser és el barri, per aquesta raó està en
relació amb totes les entitats que hi ha en ell i col·labora amb elles sempre
que ho demanen.
La presència de l’entitat al barri va
més enllà de la tasca concreta educativa i de mitjà de difusió, preocupant-se,
així mateix, per que el barri sigui un joc digne i la gent es trobi a gust
vivint en ell. En aquesta línia també participa en altres fòrums que
persegueixen el mateix objectiu i que es promouen dins del barri.
Les activitats que desenvolupa Ràdio La
Mina de cara al barri són:
Activitats de dinamització en el
lleure:
§
Organització de festes i actuacions
musicals obertes al barri (Festa de Carnestoltes, Festa de La Tardor, Gimcana
automobilística per ràdio, etc).
§
Organització d’activitats relacionades
amb el món de la radiodifusió (Concurs de locutors i disc-jockey, 12 hores de
ràdio al carrer, etc).
§
Participació en l’organització de
festes tradicionals amb altres entitats (Carter dels Reis Mags, Rua de
Carnestoltes, etc)
§
Participació a festes que organitzen
tercers posant l’ambientació musical, fent el programa en directe des del lloc
on es faci la festa o fent la presentació de l’acte (Adrilàndia, Concurs de ‘Cante
Flamenco’ de La Mina, Fira d’Entitats etc).
Activitats de formació-debat sobre
aspectes relacionats amb el treball amb adolescents i joves:
§
Participació a xerrades i col·loquis
que s’organitzen des de Coordinadora de Joventut La Mina
Activitats de caràcter
reivindicatiu i de millora de les condicions de vida del barri:
§ Participació a la Setmana Cultural,
organitzades per les entitats del barri.
§ Participació al fòrum d’entitats del
barri, per una millora de la situació del barri.
§ Organització de xerrades des de
Coordinadora de Joventut La Mina, sobre aspectes relacionats amb aquest tema.
5.5.- Projectes i personal
Per la temporalització, així com pel personal necessari i pressupost per
a l’execució, s’han de tenir en compte els
diferents aspectes de les activitats de l’associació ASJMI:
1.
Ràdio la Mina
2.
Taller de ràdio
3.
Sala de trobada
1. Ràdio la Mina, funciona les 24 hores al dia, els 365 dies l’any.
De dilluns a divendres de 9 a 13 hores del mati els dies laborables,
com a única emissora local realitza tertúlies, informatius, entrevistes i informació
sobre actualitat del territori, amb participació en les emissions d’entitats i
administracions, així com personatges rellevants de la cultura i la política
del país.
Per les tardes i caps de setmana, existeix un
ventall de programes de temàtica diversa, que son realitzats per voluntaris i
voluntàries que han realitzar i participat prèviament del taller de ràdio. “Inside”
“L’entrevista” =Avuí parlem de?” “Tardes de Rock” “Nits de Rocs” “ Així van els
barris” “L’Aplec” “Vapor de Encuentros” “Tiempo de salud” i un llarg etc.
En no existir cam altre emissora al municipi, aquesta
entitat voldria podré assolir l’horari complert matinal, amb emissions des de
les 6 del mati fins les 13 del migdia.
Contínuament es es participa
en la emissió de falques de campanyes de sensibilització, difusió d’activitats
culturals que es realitzen a Sant Adrià i poblacions properes;
La freqüència d’emissió és el
102.5 FM, via streaming (Aplicació per mòbils) i online a radiolamina.com, mantenint així mateix una gran activitat en les xarxes socials Facebook i
twitter.
Per a fer possible el
correcte desenvolupament i funcions de Ràdio
la Mina, calen 2 locutors/es, 1 Productor/a-redactor/a i un tècnic de
ràdio.
2. Taller de ràdio,
Aquest
projecte ensenya als joves i no tant joves, hàbits propis del mon laboral: la
puntualitat, la responsabilitat, la constància, etc. Els capacita laboralment
en tècniques de ràdio-difusió. Preparar-los per que puguin accedir a feines
directament o indirectament relacionades. Amb ell, es pretén despertar
capacitats personals que es treballen en altres espais educatius als quals no
assisteixen (o no han assistit). Capacitats com la creativitat, la capacitat
manual, el treball en grup, la capacitat de valorar la feina feta, el
reconeixement de l’altre, etc
Aquest taller de ràdio es compon dels següents espais i
fases:
- Cursos
d’iniciació a la radio.
- Tutories
individualitzades
- Gravació
i edició de falques radiofòniques
- Participació
i col·laboració en tasques radiofòniques de programes existents
- Realització
de programes d’informació i sensibilització, amb entitats i serveis del
territori, tutoritzats
- Realització
de programes propis
Per a fer possible el
correcte desenvolupament i funcions del Taller
de ràdio, calen dos monitors-Formadors en tècniques de ràdio difusió.
3. Sala de Trobada
Amb aquesta línia es
pretén que el/la adolescent i jove, disposi d’un espai de lleure i oci, en el
qual pugui restar-hi, quan no té programa, en el cas de que formi part de
l’equip de la ràdio; o entrar en contacte amb ella, en el cas dels
simpatitzants.
Com a espai de lleure
pretén formar al jove en valors i actituds que són propis d’aquest tipus
d’espai la companyonia, l’escolta, la diversió pel lloc, etc, veure objectius.
Però sobre tot es vol oferir al/a la jove una manera diferent de gaudir del
temps lliure fora dels que és habitual la TV, l’ordinador, tabletes, mòbils
etc, i que giren al voltant de l’individualisme.
Es tracta d’un espais
amb les següents característiques:
ü
Espai de dinamització juvenil
ü
Es pretén la participació en activitats soci-comunitàries.
ü
La participació en activitats en conjuminació amb d’altres entitats del
territori.
ü
Activitats lúdiques: excursions, sortides culturals, colònies
ü
Participació en la dinamització social del barri de la Mina i el seu entorn.
Per a fer
possible el correcte desenvolupament i funcions de l’espai Sala de Trobada, cal com a mínim un monitor en el lleure.
6.- ORGANITZACIÓ
6.1.- L’Associació de Serveis Juvenils La Mina (ASJMI)
El projecte de Ràdio La Mina, és una de
les actuacions que desenvolupa ASJMI al barri, és per aquesta raó que no totes
les persones que formen ASJMI tenen una presència directa al projecte de Ràdio.
Per aquesta circumstància cal distingir entre les funcions de l’equip de
responsables i les de l’associació.
Així ens trobem que ASJMI és un òrgan
de planificació i de decisió, que es reuneix dos cops al curs (setembre i juny)
i on determina les següents qüestions:
§
Setembre: Aprova la programació i el
pressupost (amb les seves inversions) pel curs que comença.
§
Juny: Avalua el curs que ha finalitzat
i determina les línies d’intervenció pel curs següent amb les quals l’equip
responsable realitza la programació del curs següent.
6.2.- Organització de l’equip de responsables
L’equip de responsables de Ràdio La
Mina està format per quatre persones: Un tècnic-educador alliberat i tres
educadors voluntaris.
Sobre el primer recau la major part de
la feina dintre del servei, mentre que els altres desenvolupen tasques
concretes de suport a les activitats i de gestió.
Funcions de l’equip:
§
Disseny i realització de la programació
educativa. Determinació de les activitats concretes (Tallers formatius,
activitats externes, activitats de la sala de trobada, etc).
§
Avaluació del funcionament del servei i
de la consecució de la programació.
§
Preparació i conducció de les
assemblees.
§
Participació a la Coordinadora de
Joventut La Mina.
§
Representació institucional.
§
Vetllar pel bon funcionament intern:
resolució de conflictes, realització de la normativa i adaptació de la mateixa
a les característiques i evolució del grup.
§
Organització de les activitats obertes
al barri.
Funcions dels responsables
El tècnic-educador té com a funcions:
§
La formació en tècniques de
ràdio-difusió elementals, dels adolescents i joves que passen per l’espai de
Taller de Ràdio.
§
Dinamització de l’espai de trobada.
§
El manteniment dels aparells
electrònics.
Els educadors voluntaris:
§
Seguiment i control pressupostari.
§
Secretaria Tècnica.
§
Supervisió i assessorament del
Tècnic-educador.
§
Seguiment d’adolescents i joves del
Taller de Ràdio.
Les reunions de l’equip de responsables
són quinzenals. També hi ha reunions setmanals per tasques concretes on no són
presents tots els responsables, aquestes tasques són: Supervisió i
assessorament del tècnic-educador (1 tècnic voluntari i el tècnic educador),
control pressupostari.
6.3.- Organització dels participants
En tot el procés metodològic de
funcionament de Ràdio La Mina, els participants en el projecte tenen un paper
rellevant, ja que són els principals artífexs:
§
D’una eina de difusió comunitària,
Ràdio La Mina de la que són participants-creadors actius.
§
Per que en tant que participants d’un
projecte de millora de les situacions personals, han de ser protagonistes del
seu propi enriquiment i evolució.
Els participants en el projecte (que
tenen diferents característiques i nivells de participació) disposen dels
següents espais de presència en el servei:
Les Assemblees: Es realitzen un
cop al mes, en elles es proposen i decideixen els següents temes: Graella
horària, grups de treball i activitats que es desenvolupen al seu sí,
activitats extraordinàries, activitats de la sala de trobada (torneigs,
tallers, etc).
Els grups de treball: Són instruments operatius del funcionament de la ràdio.
Estan composats per diversos participants del projecte i tenen com a objectiu
portar a terme alguna de les tasques pròpies del funcionament de La Ràdio, com
són:
§
Elaboració de tascons: Els tascons
s’introdueixen al mig de la programació i anuncien alguna cosa. En el cas del
Taller de Ràdio La Mina, donat que no és una ràdio comercial, el que s’anuncia
és la pròpia emissora i actes i activitats que es portaran a terme al municipi.
§ Contactes amb cases discogràfiques: Donat el baix
pressupost de Ràdio La Mina, per tal d’estar al dia en la música que va
sortint, estableix contactes amb diferents cases discogràfiques que aporten,
gratuïtament, còpies de les darreres cançons que surten al mercat. Això suposa
una tasca continua de contacte amb les cases. Gravació d’espais per situacions
d’urgència. En el cas de que falti per alguna qüestió algun membre de la ràdio,
ha d’haver un fons de música gravada per substituir-lo. Aquest fons ha de ser
ampli per que no soni el mateix sempre que falta algú.
7.- LA COORDINACIÓ i TREBALL
Taller de Ràdio La
Mina és una entitat que té clara la relació directa que hi ha entre ella i el
seu entorn, a més a més pel medi en que es mou, aquesta és encara més intensa
que en qualsevol altra entitat.
Les coordinacions
giren, principalment, al voltant de tres eixos: l’atenció social, la
dinamització comunitària i la informació.
El primer ve
relacionat amb la vessant de taller pre-ocupacional, el segons en tant que
entitat de barri i municipi i el tercer en tant que mitjà de comunicació.
Donat que les
coordinacions no es fan únicament, en relació a un dels eixos, presentarem
quines són les entitats/serveis/institucions amb les que hi ha una coordinació,
l’objecte de la mateixa, la periodicitat i la/les persones responsables.
Certament, en els anys en que s’ha tingut finançament per a la realització del
projecte complert, les coordinacions i ventall de treballs ha estat molt més
ampli que no pas en els darrers anys, en que les aportacions econòmiques han
minvat fins a extrem que únicament han permès subsistir el projecte de taller
de ràdio.
7.1.- Coordinació i treball amb administracions
1.
Ajuntament de Sant Adrià:
§ En anys anteriors, ha existit un treball
intens amb els Serveis Socials
municipals. En concret amb l’UBASP per la derivació de casos i, per
comentar aspectes puntuals de la situació dels joves i llurs famílies. La
relació es fa a través de l’educador de carrer que en el seu moment tenia
contractat l’entitat. No hi ha temporalitat fixa, depèn de les necessitats.
§ Àrea de Promoció Econòmica i Laboral. Hi ha contactes esporàdics per la
derivació d’alguns dels membres del taller de ràdio a cursos ocupacionals, quan
es veu que poden iniciar aquest tipus de procés. Actualment s’està treballant
cares al curs 2018-2019
§ Àrea de Cultura i Educació, coordinacions per concretar la participació del
Taller de Ràdio en la dinamització de determinats actes que es promouen des
d’aquestes àrees.
Actualment s’està
treballant cares al curs 2018-2019 s’està organitzant a fi de que el taller de
ràdio la Mina sigui un dels recursos dins el programa d’Escola d’Oportunitats (PFI-PTT)
· Amb les Escoles d’educació primària de Sant Adrià, la Pompeu Fabra,
Catalunya i Mediterrània. Anualment es realitzen diverses excursions
escolars de visita a les instal·lacions, en les que en coordinació prèvia amb
el professorat, s’organitza la participació activa d’alumnat en programes radiofònics en
directe.
2.
Generalitat de Catalunya:
§ Centre Cívic la Mina, depenent del Departament de Benestar i
Família. Puntualment es coordina la difusió dels serveis que ofereix en casal
i, en anteriors anys, s’havien produït derivacions de joves al tallers de ràdio
i la sala de trobada.
· CAP La Mina, des de fa anys, hi ha un programa
setmanal “Temps de Salut” en la que participen metges i infermers del centre
d’atenció primària i es tractes temes de salut.
· Centre Dr. Emili Mira
(recinte Torribera), aquest any i, en la
mateixa línia que amb els centres escolars, s’organitzen sortides de pacients
en tractaments als que s’organitzen taller de ràdio durant un dia, amb
participació directe en la emissió. Aquest any 2018 s’ha iniciat la experiència
i, s’està valorant amb els assistents de realitzar algun curset específic si
s’aconsegueix finançament.
§ En anys anteriors, s’ha treballat amb
delegada d’Assistència al Menor i mesures obertes. Hi havia un treball concret
per determinats casos que venen derivats des de la Direcció d’Atenció al Menor.
§ Amb Instituts d’educació secundaria de Sant Adrià, la Pompeu Fabra, Catalunya i
Mediterrània. Anualment es realitzen diverses excursions escolars de visita
a les instal·lacions, en les que en coordinació prèvia amb el professorat,
s’organitza la participació activa
d’alumnat en programes radiofònics en directe.
§ Cos de Mossos
d’Esquadra Aquest 2018, hem
iniciat la col·laboració amb el cos de Mossos d’Esquadra, en concret amb la
Comissaria del Barri de la Mina. Es tracta d’un espai mensual (el tercer
dilluns de mes) que amb el títol “Seguretat Comunitària”, es repassen les
mesures de seguretat, consells, practiques etc. Fent més accessible la
informació i coneixença del treball que realitza aquest cos i, el servei que
proporciona a la societat catalana.
§ Evidentment i, en relació als projectes
que al llarg dels anys s’han proposat a l’administració, s’ha treballat amb
diferents departaments com:
ü Direcció General Mitjans de Comunicació
ü Direcció General d’Acció Cívica
ü Direcció General de Joventut
3.
Consorci del Barri de la Mina:
En anys anteriors,
existia una contractació de serveis per a poder gestionar el projecte en la
seva plenitud.
ARA ja fa anys que
se’ns atorga una petita subvenció, per el manteniment mínim ordinari de
l’entitat.
Tot i així, des de l
taller de ràdio la Mina, es realitza la
difusió dels projectes que se estan executant al barri per mitjà del Consorci,
així com és participa activament en la difusió
de les activitats dels serveis que en depenen, en coordinació amb la tècnica corresponent
responsable del Consorci.
4.
UPC- Campus Besòs
Dins del marc dels “ Projectes d’Impacte Econòmic i Social a
l’entorn del Campus Diagonal Besòs”, per aquest any, estem treballant els
“Tecno Tapa”, petits programes en directe en format capsula, molt reduït i
lleuger d’uns 15 minuts per explicar de forma fàcil un concepte científic.
5.
Centre de Normalització Lingüística de
Badalona i Sant Adrià.
Al llarg dels anys
s’han realitzat diversos convenis de col·laboració. Darrerament amb la
elaboració d’un espai radiofònic setmanal “el català a la butxaca”; també amb
la difusió dels seus cursos, així com la presentació d’inici i final de curs
amb participació en tertúlia de l’alumnat.
7.2.- Coordinació amb entitats
També es treballa amb
moltes entitats i associacions, algunes han disposat d’un espai propi con per
exemple:
1. Plataforma d´Entitats, veïns i veïnes del
Barri de la Mina, Setmanalment, aquesta plataforma disposa d’un
espai d’emissió de títol “així van els
barris”
2. ANC Sant Adrià, Setmanalment, disposa d’un espai d’emissió de
títol “2 i 2 no fan 4, parlem-ne”
3. ESGLÈSIA EVENGELICA de La Mina, diàriament disposa d’un
espai de matinada “Tiempo de Oración”
4. SUMA+E, participa setmanalment en una
tertúlia.
5. OMNIUM-Jove del Barcelonès Nord, està preparant un
programa d’emissió setmanal
6. Associació amics dels
animals de Sant Adrià, tenen
capsules setmanals sobre consultes pel tracte i la cura dels animals
7. Associació de
Comerciants, periòdicament
disposen d’espais de promoció per a les seves activitats.
8. En la mateixa línia de col·laboració que
l’Ass. De Comerciants, estan les entitats Salesians-Pes
La Mina, Casal Infantil La Mina, Arxiu Històric de La Mina.
9. Pel que fa a les tertúlies matinals, hi
ha la participació setmanal permanent de membres del CDR Sant Adrià, AVV de la Mina, PROAMINA, etc.
8.- AVALUACIÓ
8.1.- Sistemes d’Avaluació
Tot i que el
funcionament del Taller de Ràdio, s’avalua constantment a les reunions de
responsables, introduint-se les modificacions oportunes sobre la marxa a la
programació anyal; existeixen dos moments especialment importants en quan a la
tasca avaluativa.
El primer és abans de
l’estiu i el segon un cop finalitzat l’any, abans de fer la programació del nou
any. En aquests moments es porta a terme una avaluació per objectius o de
resultats, en el primer cas parcial i en el segon any més complerta.
Aquesta avaluació es
fa en relació als objectius que ens marquem per cada any.
La consecució o no
dels objectius es mesura a través d’uns indicadors que es determinen en el
moment de la programació anyal. Orientativament es poden assenyalar els
següents:
Indicadors Qualitatius:
1. Grau de satisfacció de l’oient, mitjançant la seva
participació telefònica o via correu electrònic, xarxes socials, etc.
2. Grau del satisfacció dels usuàries dels cursos
d’iniciació a la radio.
3. Grau del satisfacció dels usuàries dels projecte.
Indicadors Quantitatius:
1. Nombre de participants en els cursos organitzats
2. Nombre de participants en les activitats organitzades
3. Nombre de participants en les programes realitzats amb
ciutadans
4. Nombre d’entitats participants en programes de
realització pròpia
5. Nombre d’entitats amb programa propi
6. Nombre de descàrregues podcast del programes de radio
la Mina
El resultat es podria contrastar a partir d’un estudi
d’audiència a la població del territori, si el pressupost total del projecte o
permetés.
L’efectivitat de la contractació laboral de persones
participants en els taller de ràdio, en la proposta per part d’emissores
comercials i/o altres feines relacionades, és també un element verificador de
la qualitat de la proposta.
8.2.- Sistemes de recollida d’informació
per l’avaluació
En funció dels
indicadors que es defineixin s’establiran sistemes de recollida de resultats
que facilitin l’avaluació.
Ja es disposa d’eines
que ajuden a recollir informació pels indicadors tot i que aquests no estiguin definits en la seva totalitat i
que són: els fulls de graella horària,
les actes de les assemblees, els informes de seguiment individual, els fulls
d’avaluació dels tallers, sortides i resta d’activitats, així com els criteris fixats anualment com a
indicadors qualitatius i quantitatius.
Objectiu
|
Indicador
|
Resultat esperat (anual)
|
Oferir una experiència educativa i formativa
|
Número de participants en els tallers de radio
|
80 participants (màxim)
|
Realització de programes
|
Número de programes realitzats pels usuaris dels cursos
d’iniciació
|
80 % dels participants als cursos d’iniciació
|
Disposar d’un mitjà de comunicació del barri d’abast
universal
|
Hores d’emissió de ràdio, radio online i stremaing
|
Emissió 24 hores els 365 dies de l’any
|
Participació de població de dins i fora del barri
|
Número de persones involucrades en el projecte
|
Que un 25% dels participants siguin de fora del barri.
|
Emissió online
|
Número de visites a la plana web d’emissió online
|
50.000 visites anuals
|
Descarregues de programes emesos
|
Número de descàrregues per internet al podcast/ivoox
|
3.000 descàrregues anuals
|
9.- RECURSOS
9.1.- Infraestructures
Les infraestructures
són una de les claus que possibiliten la implementació d’aquest projecte. Una
emissora de ràdio ha de menester uns mínims (sales, emissor, amplificadors,
estudi, antena, reproductors CD’s, platines, micròfons, ordinadors, etc), sense
els quals no és possible emetre una programació de ràdio.
El fet de que el
material sigui de major o menor qualitat, és un altre dels factors que influeix;
a major qualitat del material, hi ha major qualitat en l’emissió, s’arriba a
més gent: per la distància a que arriben les ones i per la nitidesa del so.
En l’actualitat Taller
de Ràdio i Ràdio la Mina disposa de l’equipament necessari per emetre, però no
s’arriba a totes les zones d’influència que seria interessant arribar.
En l’actualitat es té
una cabina, un locutori, despatx per als responsables de les diferents àrees,
sala de proves i pre-gravacions i espai de trobada ampli.
Tot i així, a banda
del locutori que s’ha renovat l’any passat, caldria modernitzar la resta
d’instal·lacions i renovar el tancament exterior a fi d’insonoritzar-lo.
9.2.- Personal
Pel funcionament de
l’entitat, en personal remunerat, ja hem detallat que:
1. Ràdio la Mina, Per a fer possible
el correcte desenvolupament i funcions de Ràdio
la Mina, calen 2 locutors/es, 1 Productor/a-redactor/a i un tècnic de
ràdio.
2. Taller de ràdio, Per a fer possible
el correcte desenvolupament i funcions del Taller
de ràdio, calen dos monitors-Formadors en tècniques de ràdio difusió.
3.
Sala de Trobada Per a fer possible el correcte
desenvolupament i funcions de l’espai Sala
de Trobada, cal com a mínim un monitor en el lleure.
Però en aquest punt ens referirem al personal
remunerat i voluntari que col·labora en la implementació del projecte educatiu
i no en el funcionament únicament de la ràdio, ja que els participants són
objecte de treball, tot i que desenvolupin tasques concretes i actives.
Com a personal remunerat caldria per el conjunt dels
projectes:
1 Directora de Projecte. (recerca, recursos,
mitjans, continguts...).
2 Locutors/es
1 Productor/a – Redactor/a
1 Tècnic/a de so
2 Monitors/es – Formadors/es
en tècniques de ràdio difusió
1 Monitor/a en el Lleure
Com a personal voluntari caldria per el projecte Ràdio la
Mina:
15 Locutors/es de ràdio
4 Tècnic/a de so
Els pròpiament destinats a realitzar, produir i
emetre els seus propis programes en la graella horària corresponent.
Recursos Materials:
Físicament, el projecte radio la Mina que es
desenvolupa en el marc de l’associació de Serveis Juvenils
La Mina, funciona en un local cedit per l’Ajuntament de Sant Adrià de
Besòs, en el carrer Mart 24, que és seu de l’entitat. Cal renovar alguns espais
i especialment insonoritzar els tancaments exteriors.
Recursos Tècnics:
L’entitat compte amb els mitjans tècnics propis
d’una emissora de radio actual. Disposa de cabina, sala de locució, estudis de
gravació i, espai de trobada i de relació.
A més està dotada d’infraestructures per a
l’emissió online i via streaming, amb el que la seva cobertura es fa universal.
Així com un espai PodCast i Ivoox